The Queen Undressed

Η ατομική έκθεση “The Queen Undressed” της Λεώνης Γιαγδζόγλου στην Γκαλερί Ίρις (Αντήνορος 12) παρουσιάζει έντεκα κεραμικά έργα με πλούσια αυτοβιογραφικά στοιχεία γύρω από το τραύμα και τη θεραπεία με έμφαση στη φωνή. Το χρώμα αποτελεί αναπόσπαστο εκφραστικό στοιχείο της τεχνικής της Λεώνης κι ενισχύει με ακόμη πιο χαρακτηριστικό τρόπο την αφηγηματικότητα των έργων που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση. Τα αναπάντεχα υλικά που ενσωματώνονται σ’ αυτά τα έργα όπως βίδες, χαλκός, ελατήρια, εξαρτήματα κ.ά. αναδεικνύουν το αυτοσαρκαστικό και ανεπιτήδευτο ύφος της, ενώ το τυχαίο και το λάθος συστήνονται ως διαφοροποιητικοί παράγοντες.

“‘Είναι μέρος της φιλοσοφίας μου όταν δημιουργώ να αποδέχομαι τις αλλαγές του υλικού και τις αποφάσεις που παίρνει “ερήμην μου”, δηλαδή να αλλάζει τη μορφή του έστω και αν δεν το είχα αποφασίσει εξαρχής.”, λέει η Λεώνη.

Και προσθέτει: “Θέλω και επιδιώκω αυτές τις αλλαγές να τις εντάσσω με κάποιο τρόπο στο τελικό έργο. Έτσι όπως συμβαίνει και στη ζωή. Την ομορφιά και τη διαφορετικότητα τις ανακαλύπτει κανείς μέσα από το “φάλτσο”- το “λάθος” το “τυχαίο” που εντέλει δεν είναι τόσο τυχαίο.

Το “φάλτσο” είναι αυτό που το διαχωρίζει από το τέλειο. Είναι το “σημάδι” που το διαφοροποιεί από τα άλλα. Που μας κάνει να το διακρίνουμε. Να μας συγκινεί. Να το ερωτευόμαστε.”

Η έκθεση περιλαμβάνει δύο κεντρικά έργα: The Queen Undressed και Big Brother που μας οδηγούν σε δύο διαφορετικές ενότητες: Η πρώτη συνδέεται με το τραύμα και τη θεραπεία. Η δεύτερη εξετάζει την έννοια του παιχνιδιού και της συλλογικότητας.

Το έργο The Queen Undressed παίρνει τη μορφή της βασίλισσας, η οποία, αν και φανερά τραυματισμένη στο σημείο των γεννητικών οργάνων, παραμένει δυνατή ακριβώς επειδή είναι ευάλωτη. Το τραύμα στρέφει το βλέμμα μας στην παρεμβατικότητα και στην αποτυχία της σύγχρονης δυτικής ιατρικής να συμπεριλάβει τον ασθενή στη λήψη των αποφάσεων που τον αφορούν. Ιδιαίτερα οι γυναίκες αποκλείονται συστηματικά από τις αποφάσεις που αφορούν τη σεξουαλική και αναπαραγωγική τους υγεία. Αυτές οι αποφάσεις είναι συχνά μη αναστρέψιμες και θίγουν την αυτονομία και την αξιοπρέπεια τους.

Το δεύτερο κεντρικό έργο της έκθεσης με τίτλο Big Brother αναφέρεται στη σχέση των ανθρώπων με τα αντικείμενα σε μια εποχή έντονης περιβαλλοντική συλλογικής συνειδητοποίησης. Το κενό της οικολογικής θλίψης καλύπτεται με απορριφθέντα βιομηχανικά αντικείμενα. Στο Big Brother, το υπερμεγέθες κεφάλι σχολιάζει την εγκεφαλική υπερδιέγερση του σύγχρονου ανθρώπου. Οι λέξεις που ξεπετάγονται από αυτό είναι οι ασταμάτητες σκέψεις μας. Η απάντηση έρχεται από το στόμα με τη λέξη “NOW” και μας καλεί να γειωθούμε στο παρόν.

Στην έκθεση παρουσιάζεται και μια in situ τοιχογραφία του εικαστικού Στέλιου Καραμανώλη που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

Διάρκεια έκθεσης: 12 Μαρτίου- 8 Μαΐου 2022

Περισσότερες  πληροφορίες:

https://www.galleryiris.com/

Instagram: @iris_gallerie