Γράφει ο Σπύρος Πλουμίδης

Πολλά και εντυπωσιακά είναι τα πασχαλινά έθιμα που συναντάμε σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Ελλάδας. Ο ρουκετοπόλεμος στη Χιο, τα αερόστατα στο Λεωνίδιο, ο σαιτοπολεμος στην Καλαμάτα, το κάψιμο το Ιούδα και πολλά ακόμη. Το iart σας παρουσιάζει τα σημαντικότερα απο αυτά…

Ρουκετοπόλεμος στο Βροντάδο Χίου

Απο τα πιο εντυπωσιακά έθιμα της Ελλάδας τραβάει κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες όχι μόνο απο την χώρα μας, αλλά και απο τη γειτονική Τουρκία. Αναβιώνει στο χωριό Βροντάδο και περιλαμβάνει την μάχη των ενοριών με ρουκέτες. Η συνήθεια αυτή φέρεται να ξεκίνησε επί Τουρκοκρατίας, όταν οι Χριστιανοί κάτοικοι ήθελαν να δείξουν στους Τούρκους πώς γιορτάζουν οι ορθόδοξοι την Ανάσταση. Φέτος το έθιμο θα διεξαχθεί κανονικά καθώς η Πολιτεία έχει θέσει αυστηρούς κανόνες ασφαλείας. Το θέαμα στον νυχτερινό ουρανό είναι κάτι παραπάνω απο εντυπωσιακό.

Ανάσταση με αερόστατα στο Λεωνίδιο

Εντυπωσιακό το σκηνικό στο Λεωνίδιο καθώς τη νύχτα της Ανάστασης, εκατοντάδες πολυχρωμα αερόστατα αφήνονται στον ουρανό και συνθέτουν μια πανδαισία. Τα αερόστατα ετοιμάζονται μερικές εβδομάδες πριν από το Πάσχα και αποτελούν ειδική τεχνική. Κατασκευάζονται από καλάμι και χαρτί και το ύψος τους φτάνει τα δύο μέτρα. Για την πυροδότησή τους χρησιμοποιείται η «καλυμμάρα», που είναι ένα πανί εμποτισμένο με λάδι και πετρέλαιο.

Μπότηδες στην Κέρκυρα

Όσοι βρεθείτε στην Κέρκυρα να προσέχετε το Μεγάλο Σάββατο το πρωί μην σας έρθει κανένα κανάτι ή μπότης όπως λέγεται στο κεφάλι. Εκατοντάδες μπότηδες πέφτουν απο τα μπαλκόνια των κερκυραικών καντουνιών. Νωρίτερα, στην εκκλησία της Παναγιάς των Ξένων έχει γίνει τεχνητός σεισμός, ως θύμηση στον σεισμό που έγινε σύμφωνα με την Βίβλο στον τάφο του Ιησού, ενώ στην συνέχεια, οι κερκυραϊκές φιλαρμονικές κυκλοφορούν στην πόλη παίζοντας εύθυμα εμβατήρια.

Σαϊτοπόλεμος στην Καλαμάτα

Την Κυριακή του Πάσχα πραγματοποιείται στην Καλαμάτα το έθιμο του σαϊτοπόλεμου. Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες των 10-15 ατόμων, οι οποίες διαθέτουν λάβαρο, σαλπιγκτή και επικεφαλής. Πολλοί φορούν παραδοσιακές στολές ενώ μόλις ανάψει η σαΐτα, η μέση και τα γόνατα του σαϊτολόγου λυγίζουν, τα πόδια θυμίζουν ψαλίδια, η πλάτη είναι σκυμμένη, το κεφάλι βρίσκεται χαμηλά και τα χέρια είναι ανοικτά σαν φτερούγες. Το έθιμο κρατά από τους αγώνες των κατοίκων της Καλαμάτας κατά των Τούρκων, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν τις σαΐτες για να διώξουν το ιππικό των Τούρκων.

Ο χαλκουνοπόλεμος της Μ. Παρασκευής στο Αγρίνιο

Μετά την περιφορά του Επιταφίου της κάθε ενορίας, οι «χαλκουνάδες» συγκεντρώνονται στην πλατεία Δημοκρατίας για να πάρουν μέρος στον χαλκουνοπόλεμο.νΤα χαλκούνια είναι αυτοσχέδιες εκρηκτικές κατασκευές που αποτελούνται από ένα μεγάλο κύλινδρο γεμάτο με ένα μίγμα μπαρουτιού και ένα φυτίλι στο άκρο. Το έθιμο κρατάει απο τα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όταν οι Αγρινιώτες άναβαν τα χαλκούνια κατά την περιφορά του Επιταφίου για να απομακρύνουν τους Τούρκους

Το κάψιμο του Ιούδα

Έθιμο που συναντάμε σε πολλές περιοχές της χώρας. Το ομοίωμα του Ιούδα του Ισκαριώτη παραδίδεται στη φλόγα ως τιμωρία στην προδοσία του προς τον Ιησού. Θεωρείται επίσης οτι με αυτό τον τρόπο παρασύρει στην πυρά κάθε μορφή προδοσίας.

«Του μαύρου νιου τ’ αλώνι» στη Χαλκιδική

Στην Ιερισσό, ξεχωριστό χρώμα στις πασχαλινές εκδηλώσεις δίνει το έθιμο «Του μαύρου νιου τ’ αλώνι» στους λόφους πάνω από την πόλη την Τρίτη του Πάσχα. Τον χορό ξεκινάνε οι γηραιότεροι και στη συνέχεια συνοδεύουν και οι υπόλοιποι κάτοικοι τραγουδώντας Πασχαλινά τραγούδια. Τελειώνουν με τον «καγκέλευτο» χορό, που αναπαρηστά τη σφαγή 400 Ιερισσιωτών από τους Τούρκους, κατά την επανάσταση του 1821.

Αναβίωση των παμπάλαιων εθιμων στην Πάτμο

Ευλαβικά τηρούνται τα παμπάλαια έθιμα στην Πάτμο η αλλιώς στα «Ιεροσόλυμα του Αιγαίου». Η Τελετή του Νιπτήρος τη Μεγάλη Πέμπτη, η αναπαράσταση της Αποκαθήλωσης τη Μεγάλη Παρασκευή, η λειτουργία της Ανάστασης καθώς και η «Ακολουθία της Αγάπης» το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα στη Μονή του Αγίου Ιωάννη. Επίσης το Ευαγγέλιο διαβάζεται στα ιταλικά, τα γαλλικά, τα ρώσικα, τα αγγλικά, τα γερμανικά, τα σέρβικα και τα αρχαία ελληνικά!