Η έκθεση Υβρίδια: Στα όρια τέχνης και τεχνολογίας, που παρουσιάζεται από 7 Νοεμβρίου 2016 έως 15 Ιανουαρίου 2017 στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, διερευνά την έννοια του υβριδισμού, τη μείξη διαφορετικών μέσων και ιδιωμάτων που οδηγούν σε νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Καλλιτεχνικά έργα, εργαστήρια και περφόρμανς συγκεντρώνονται σε μια έκθεση νέων μέσων που αψηφά τα όρια μεταξύ τέχνης και επιστημονικής έρευνας.
Τα Υβρίδια είναι μια έκθεση με καλλιτέχνες και έργα τέχνης που χρησιμοποιούν την επιστημονική έρευνα, τα ψηφιακά δίκτυα, αλλά και ενόργανες διαδικασίες, ως υλικό τους, όπως ακριβώς άλλοι χρησιμοποιούν τα χρώματα, το χαρτί και τον καμβά. Όπως αναφέρει ο Χρήστος Καρράς, Γενικός Διευθυντής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και συντονιστής του πρότζεκτ της έκθεσης: «Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, έχουμε θέσει ανάμεσα στους κύριους άξονες του εικαστικού μας προγράμματος την εστίαση σε σημεία διασταύρωσης μεταξύ της σύγχρονης τέχνης και άλλων πεδίων πρακτικής: design, αρχιτεκτονική, ψηφιακά μέσα, επιστήμη και κοινωνικό ακτιβισμό. Τα Υβρίδια στοχεύουν ακριβώς στην καρδιά αυτής της συναρπαστικής διαθεματικής επικράτειας παρουσιάζοντας έργα, των οποίων η ίδια η φύση αψηφά τις εύκολες ταξινομήσεις.»
Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Ars Electronica Centre που εδρεύει στο Λιντς της Αυστρίας και είναι ο κορυφαίος οργανισμός στον κόσμο στην αιχμή της έρευνας πάνω στα σημεία συνάντησης τέχνης, τεχνολογίας και κοινωνίας.
Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης, Manuela Naveau: «Στα Υβρίδια, δίνεται έμφαση στη συγχώνευση διαφορετικών μέσων και ιδιωμάτων σε νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, στη διέλευση των ορίων μεταξύ τέχνης και έρευνας, σε κοινωνική και πολιτική δέσμευση και ακτιβισμό, καθώς και σε αναγνωριστικές πτήσεις πάνω από σφαίρες της ποπ κουλτούρας.»
Η έκθεση θα προβάλλει 16 έργα από μια κατεξοχήν διεθνή ομάδα καλλιτεχνών, στην οποία περιλαμβάνονται και οι Έλληνες καλλιτέχνες Αφροδίτη Ψαρρά και Μαρίνος Κουτσομιχάλης, καθώς και ο εγκατεστημένος στην Αθήνα Βρετανός καλλιτέχνης James Bridle. Πολλά από τα έργα είναι διαδραστικά και, μέσω αυτής της προσέγγισης, ωθούν τον θεατή να στοχαστεί πάνω στην ασάφεια της σχέσης μας με τα δίκτυα που μας περιβάλλουν ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, με τη δυνητική εξουσία που μας παρέχει μια ενδεχόμενη ανακατεύθυνση της χρήσης τους. Όπως επισημαίνει ο Gerfried Stocker, Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της Ars Electronica Linz: «Το ψηφιακό δεν είναι απλώς μια τεχνική κατηγορία, αλλά μάλλον μια οντολογική κατάσταση πληροφοριών… Ο υπολογιστής έχει κάνει εδώ και πολύ καιρό τη μετάβασή του από αριθμομηχανή σε μια καθολική συσκευή για επικοινωνία και πολιτιστικές επιδιώξεις. Ως χρήστες του, δεν χειριζόμαστε πλέον μια μηχανή· είμαστε εμείς οι ίδιοι κόμβοι στο δίκτυο.»
Τα Υβρίδια θα μας βοηθήσουν, με έναν άμεσο και δυναμικό τρόπο, να βιώσουμε και να σκεφτούμε σχετικά με τη σύγχρονη κατάστασή μας, μέσα από ζητήματα που σχετίζονται με την παρακολούθηση, το περιβάλλον και τα μεγα-δίκτυα, όπως είναι το τραπεζικό σύστημα και τα ΜΜΕ, για παράδειγμα. Η έκθεση σηματοδοτεί επίσης την αφετηρία μιας συνεργασίας ανάμεσα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και την Ars Electronica, η οποία θα εμπλουτίσει τα προγράμματα και των δύο οργανισμών.
Επιμέλεια: Manuela Naveau
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς
Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη
Επιμέλεια παράλληλων δράσεων: Πρόδρομος Τσιαβός
Οργάνωση παράλληλων δράσεων: Μαριάννα Χριστοφή
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Γιώργος Παρμενίδης, Christine Longuépée